درباره موشن گرافیک بیشتر بدانیم

درباره موشن گرافیک بیشتر بدانیم

درباره موشن گرافیک بیشتر بدانیم

موشن گرافی و یا همان موشن گرافیک از رشته‌های بسیار جذاب و در عین حال پر درآمد بوده که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علت استقبال از این رشته به دلیل گستردگی استفاده از آن در موارد مختلفی از جمله تلویزیون و سینما، وب‌سایت‌ها، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و… است. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره موشن گرافی و نحوه ساخت موشن گرافیک بپردازیم.

تعریف موشن گرافیک

در تعریف موشن گرافی باید گفت که به ویدئو و فیلم‌هایی که یک محتوا و یا پیام را به شکل متحرک انتقال می‌دهند، اطلاق می‌شود. Motion در واقع واژه لاتین کلمه پویا بوده و به هر چیزی که متحرک است گفته می‌شود. انتقال مفاهیم محتوا با استفاده از موشن گرافی ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیاری را به دنبال دارد.

به عنوان مثال شما می‌توانید یک محتوا را به صورت بسیار جذاب و تاثیرگذارتر در زمان کمتری به مخاطبین خود ارائه دهید. موشن گرافی‌ها را می‌توان به صورت آنلاین و همچنین آفلاین بر روی کلیه سیستم‌های هوشمند مانند موبایل، رایانه، تبلت در نرم‌‌افزارها و وب‌سایت‌هایی که قابلیت نمایش فیلم را دارند، نشان داد.

درباره موشن گرافیک بیشتر بدانیم

موشن گرافی و انواع مختلف آن

موشن گرافیک‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به اختصار هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ویدئو رئال: در این‌گونه ویدئوها جهت گزارش اطلاعات از فضای واقعی فیلمبرداری شده و استفاده می‌گردد. طرح‌های گرافیکی در ویدئو رئال‌ها استفاده خاصی نداشته و انتقال پیام و محتوا بر اساس صدابرداری، فیلمبرداری، تدوین و صداگذاری صورت می‌گیرد.

ویدیو موشن: در این گونه از موشن‌ها ترکیبی از گرافیک و فیلم‌برداری صورت می‌گیرد. استفاده از گرافیک‌ها در چنین ویدیوهایی باعث جذابیت هرچه بیشتر نمایش اطلاعات گردیده که ارائه آن صرفا در فیلمبرداری امکان‌پذیر نخواهد بود.

استاپ موشن: از جمله موشن گرافیک‌هایی است که در ساخت آن، عکاسی از اشیای واقعی صورت می‌گیرد. بدین‌صورت که اشیاء فوق به صورت آهسته و بسیار کم حرکت داده شده و از کوچک‌ترین حرکات آن عکاسی می‌گردد. در مرحله بعد تمامی عکس‌های گرفته شده توسط نرم‌افزارهای مخصوصی در پشت سر هم قرار داده شده تا به شکلی در حال حرکت نمایش داده شوند.

موشن گرافی و انواع مختلف آن

موشن‌ گرافیک: موشن گرافی نیز از گرافیک‌های دارای حرکت بوده که جهت انتقال محتوا و پیام از قابلیت‌های موشن و همچنین گرافیک استفاده می‌گردد.

در موشن گرافی‌ها از عکس‌های واقعی استفاده نمی‌شود، بلکه از نرم‌افزارهای مخصوص طراحی گرافیک مانند ایلاستریتور و فتوشاپ برای طراحی آن‌ها بهره گرفته می‌شود. چنین محتواهایی به دلیل صدا و حرکت برای مخاطبین خود جذابیت بالایی را به همراه دارد.

اینفو موشن: از جمله ویدیوهایی به شمار می‌آیند که در آن‌ها جهت انتقال پیام و محتوا از تکنیک اینفوگرافیک استفاده می‌گردد. در اینفو موشن‌ها حرکت و گرافیک به نحوی به کار برده می‌شوند تا بتوان از سایر تکنیک‌های مهم اینفوگرافیک به منظور نمایش محتوا استفاده کرد.

انیمیشن: در این ویدیوها که عموما دارای داستان مشخص و کاراکتر ویژه‌ای هستند، به لایه‌های زیرین و مختلف داستانی، احساسی، فلسفی و روانی شخصیت‌ها پرداخته می‌شود. انیمیشن‌ها برخلاف موشن گرافیک بر پایه کاراکتر ساخته و پرداخته می‌شوند.

حتماً بارها موشن گرافی را در قالب فیلم‌های کوتاه و ویدیوهای تبلیغاتی در تلویزیون و شبکه‌های مجازی دیده‌اید. بسیاری از مخاطبین این رسانه‌ها جذب محتواهای متفاوت و جذاب می‌شوند.

از این‌رو موشن گرافی به علت استفاده از رنگ ‌های جذاب، فضا و شخصیت متفاوت با استقبال زیادی مواجه شده است. همچنین با توجه به ظهور اینترنت‌های نسل ۴ و ۵ g سرعت اینترنت بیش از گذشته افزایش یافته و همین امر اقبال بیشتری را به مشاهده محتوای ویدئویی اختصاص داده است.

موشن گرافیک و نرم افزارهای مورد نیاز آن

برای ساخت موشن گرافی نیاز به نرم‌افزارهای خاصی است که یادگیری و آشنایی آن‌ها برای کسانی که علاقه‌مند به این حرفه هستند بسیار ضروری خواهد بود.

به عبارت دیگر طراحان موشن گرافی باید اطلاعات گسترده‌ای از نرم افزارها و ابزارهای مختلف به دست آورده تا در مواقع نیاز در هر پروژه ای به تناسب از آن‌ها استفاده نمایند.

برای طراحی موشن گرافی جذاب و دیدنی ضمن برخورداری از چشمان هنرمند تسلط به این ابزارها نیز بسیار مهم است. در ادامه این مقاله برخی از نرم‌افزارهای فوق را معرفی می‌نماییم.

نرم‌افزار After Effects

از پیشروترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک می‌توان به نرم‌افزار افترافکت(AE) اشاره کرد. کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانند ضمن ساخت انیمیشن نسبت به ترکیب و تغییر آن به فضای دو و یا سه بعدی نیز اقدام نمایند.

ابتدا طراحی‌های دو بعدی در برنامه‌‌ای تحت عنوان lllustrator تهیه شده و سپس توسط نرم‌افزار افتر افکت تبدیل به انیمیشن شده و یا در ساخت موشن گرافی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن‌جایی که نرم‌افزار فوق به شرکت  Adobe تعلق دارد با سایر نرم‌افزارهای این شرکت شباهت و سازگاری بسیار زیادی دارد.

نرم‌افزار Photoshop

فتوشاپ از جمله نرم‌افزارهای ویرایش عکس محسوب می‌شود که دارای قابلیت‌های بسیار بالاتری نیز است. بسیاری از طراحان موشن گرافیک از این نرم‌افزار جهت گرافیک کامپیوتری سه بعدی و دوبعدی استفاده می‌نمایند.

فتوشاپ این امکان را می‌دهد تا اندازه تصاویر را تغییر داده و یا با برش دادن تصویر از عکس به ساخت موشن گرافی و خلق طرح‌های شگفت‌انگیز بپردازید.این نرم‌افزار نیز مانند افتر افکت در شرکت Adobe طراحی و ارائه شده است.

نرم‌افزار Illustrator

نرم‌افزار Illustrator برخلاف فتوشاپ که فراتر از تصاویر بر پایه پیکسل بوده، یک نرم‌افزار بر پایه بردار پیشرفته است. شما می‌توانید برای موشن گرافی از این نرم‌افزار که طیف گسترده‌ای از ابزارهای لازم برای طراحی را شامل می‌شود استفاده کنید.

نرم‌افزار Illustrator دارای ابزارهای پیچیده و بسیار قدرتمندی جهت طراحی بردار بوده و علاوه بر آن از ابزارهای نوشتاری بسیار پیشرفته جهت ساخت گرافیک در طراحی موشن گرافی نیز برخوردار است.

به طور کلی یک طراح موشن گرافی باید از توانایی تبدیل عناصر به یک طرح متحرک در قالب‌های مختلفی مانند تبلیغاتی، بازرگانی و یا معرفی ویدئو برخوردار گردد. بر همین اساس نیاز به تسلط کامل بر برنامه‌های دوبعدی بوده، چرا که جهت ساخت طرح‌های اولیه قبل از تولید انیمیشن کاربرد دارند.

موشن گرافیک با سینما فوردی

نرم‌افزار Cinema 4D

CINEMA 4D توسط شرکتMaxon  طراحی شده و جهت انیمیشن‌سازی، مدل‌سازی و اجرای سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار یکپارچه و منسجم با نرم‌افزار افتر افکت و Illustrator سازگاری بالایی دارد. البته به جز نرم افزار Cinema 4D نرم‌افزارهای سه بعدی دیگری مانند ۳D Max نیز وجود داشته تا بتوان به ساخت موشن گرافیک پرداخت، اما این برنامه از استانداردترین نرم‌افزارها در بین طراحان موشن گرافی معرفی شده است.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد ویدیو موشن گرافیک از جذاب‌ترین راه‌های انتقال محتوا و پیام در قالب فیلم و ویدئو به شکل متحرک است. این امر با توجه به جذابیت و قابلیت تاثیرگذاری بالایی که در ذهن مخاطب به همراه دارد از بهترین روش‌های تبلیغاتی در عصر حاضر محسوب می‌شود. موشن گرافی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • ویدئو رئال
  • ویدئو موشن
  • استاپ موشن
  • موشن گرافیک
  • اینفو موشن
  • انیمیشن
درباره موشن گرافیک بیشتر بدانیم

چنانچه قصد طراحی و ساخت موشن گرافی را به صورت حرفه‌ای دارید لازم است که با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی که در این‌باره وجود دارند بیشتر آشنا شوید. تسلط کامل بر نرم‌افزارهایی مانند After Effects، Photoshop، Illustrator، Cinema 4D و… به شما این امکان را می‌دهد تا به ساخت انواع برنامه‌های تبلیغاتی، بازرگانی، ساخت ویدئوی معرفی و… به صورت حرفه‌ای بپردازید.

برای  یادگیری نرم‌افزارهای فوق نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی در این رابطه خواهید داشت. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه ساخت موشن گرافیک به سایت ما مراجعه نمایید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *