جلوه های ویژه

جلوه های ویژه

در این نوشته می خواهیم از جلوه های ویژه که عضوی جدانشدنی از صنعت فیلم سازی هستند صحبت کنیم و بدانیم که جلوه های ویژه چیست؟ چه کاربردی دارد؟ از گذشته تا به امروز چه پیشرفت هایی داشته است؟ و متخصصان در این زمینه چگونه به فعالیت خود ادامه می دهند؟ در ادامه با ما همراه باشید و امیدواریم که مطالب برای شما مفید واقع شود.

انواع جلوه های ویژه

انواع جلوه های صوتی و تصویری غیر معمول که در فیلم ایجاد شود را جلوه های ویژه می گویند. البته برای این مفهوم تعاریف متعددی وجود دارد اما عمدتا به کار هایی که هنگام فیلمبرداری نمی توان دید اما بعد در فیلم هستند جلوه های ویژه می گویند. جلوه های ویژه نقش بسیار مهم و موثری را در صنعت فیلم سازی داشته است و می توان گفت از ابتدا در اختیار فیلمسازان و سینماگران بوده است و به هیچ عنوان نمی توان نقش جلوه های ویژه را در سینما نادیده گرفت.
جلوه های ویژه یک رشته دانشگاهی از شاخه کارگردانی است که طرفداران بسیاری دارد. نقش متخصصان این رشته درست جایی که برای ساخت یک فیلم، به یک یا چند صحنه ای که امکان فیلم برداری یا ساخت آن به صورت رئال نباشد نیاز دارند، مشخص می شود. یک متخصص جلوه های ویژه می تواند مواردی را به وجود بیاورد که امکان فیلمبرداری ندارد یا فیلم های گرفته شده را واقعی تر و با هیجان تر به نمایش بگذارد.
بی شک همه شما نمونه های فراوانی از جلوه های ویژه را در فیلم های مختلف به صورت بسیار طبیعی و حرفه ای دیده اید. این حرفه بیشتر در فیلم های تخیلی و یا مهیج به کار می آید. شاید جالب باشد بدانید که تلفیق فیلم رئال و جلوه های ویژه چگونه ممکن است؟ برای این کار از تکنیک های کروماکی، تکنیک پرده آبی و تکنیک پرده سبز استفاده می شود و در تدوین این سکانس ها به دقت بالایی نیاز است. امروزه جلوه های ویژه پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است و اکثر آن ها با کامپیوتر و ابزار های دیجیتال ساخته و ایجاد می شوند، اما قبل از آن که کامپیوتر ها قادر به تولید چنین تصاویری باشند فیلمسازان جلوه‌های ویژه سینمایی فراوانی را می‌ساختند و ساخت برخی از فیلم ها بدون وجود جلوه های ویژه غیر ممکن بود. کارگردان ها و متخصصان جلوه های ویژه برای ساخت آن ها از روش های مختلفی مثل مدل‌های گچی، ماکت‌های مقوایی، عروسک‌ها و مدلهای کوچک شده استفاده می‌کردند. البته نقش بدلکاران ماهر را هم نمی توان نادیده گرفت.
جلوه های ویژه را می توان به دو بخش بصری و میدانی تقسیم بندی کرد. جلوه های ویژه میدانی به اتفاقاتی گفته می شود که در زمان فیلمبرداری، با روشی ملموس اتفاق می افتند تا شرایطی را ایجاد کنند که به طور طبیعی یا خود به خودی اتفاق نخواهد افتاد. جلوه های بصری همان آیتم هایی هستند که در مرحله بعد از فیلمبرداری توسط کامپیوتر ایجاد و ساخته می شوند. جلوه های بصری از ابتدای قرن بیستم برای اولین بارها استفاده شد و تحولی عظیم را در جلوه های ویژه به وجود آورد.

همه ما می دانیم که برای دیدن یک فیلم هیجان انگیز تیم جلوه های ویژه در روند شکل گیری داستان فیلم و نزدیک کردن ما به دنیا و داستان فیلم بسیار موثر هستند. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

نمونه کار جلوه های ویژه

انیم استار

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *