تاریخچه انیمیشن سازی، از دوران نوسنگی تا قرن ۲۱

تاریخچه انیمیشن‌سازی

تاریخچه انیمیشن‌سازی

تاریخچه انیمیشن سازی، از دوران نوسنگی تا قرن ۲۱

از تاریخ انیمیشن‌سازی چه می‌دانید؟

تاریخچه انیمیشن سازی سیر تحول زندگی انسان، از زمانی که بر زمین قدم گذاشته است تا عصری که در آن زندگی می‌کنیم، مدیون ذهن خلاق و خیال‌پرداز اوست و البته چرایی شکل‌گیری انیمیشن را نیز می‌توان به تخیل انسان‌ها نسبت داد.

اگر کنجکاو به دانستن تاریخچه انیمیشن سازی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

نخستین نشانه‌ها

نخستین نشانه‌های انیمیشن را ۱۰ هزار سال قبل و در دوران نوسنگی کشف کرده‌اند.

اما تاریخ صنعت انیمیشن‌سازی به زمانی قبل از ظهور سینما بازمی‌گردد.

اختراع فناکیس‌توسکوپ، زوتروپ، ورق‌های پویانما و کینتوسکوپ در قرن هجدهم، پایه‌گذار انیمیشن هستند که هریک با روشی ساده و مختص به خود، سعی در ایجاد تصاویر متحرک داشتند.

فناکیس‌توسکوپ

تاریخچه انیمیشن سازی

فناکیس‌توسکوپ یا فندکوپ اولین دستگاه انیمیشن است که با جایگزینی عکس‌ها به‌طور سریع و پی‌درپی، تصاویر متحرک را ایجاد می‌کرد.

این دستگاه از دو صفحه مدور تشکیل یافته بود که یکی از صفحات دارای روزنه‌های باریک و بلند و دیگری حاوی تصاویر بود که با چرخش هم‌زمان این دو صفحه و انعکاس تصاویر روی آینه، تصاویر متحرک را برای بیننده خلق می‌کرد.

زوتروپ

تاریخچه انیمیشن‌سازی

زوتروپ، استوانه‌ای حاوی تصاویر و روزنه‌هایی بود که بیننده با نگاه به یکی از تصاویر از درون روزنه‌ای، تصاویر را در حال حرکت تصور می‌کرد.

ورق‌های پویانما

احتمالا با این روش انیمیشن‌سازی آشنا باشید. تصاویر بر روی اوراق، نقاشی می‌شد و با حرکت ورق‌ها پشت سرهم و به‌سرعت، به بیننده این‌طور القا می‌نمود که نقاشی‌ها متحرک هستند.

دوران شکوفایی انیمیشن‌سازی

با اختراع دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، انیمیشن‌سازی نیز دچار تحول شد و از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم، پیشرفت انیمیشن‌سازی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافت.

کینتوسکوپ

کینتوسکوپ دستگاهی که توسط توماس ادیسون و کارمندش ساخته شد، یک دستگاه نمایش عکس متحرک بود.

این دستگاه‌ شبیه به شهرفرنگ بود که مردم با پرداخت پول، به تماشای تصاویر متحرک در آن می‌پرداختند.

جرج ملیس، فیلم‌ساز خلاق

با آمدن جرج ملیس فرانسوی در اواخر قرن نوزده و ساخت فیلم‌های خلاقانه او، افق‌های روشن‌تری از انیمیشن‌سازی ایجاد شد.

او با ضبط دوربین و سپس توقف فیلم‌برداری، صحنه را تغییر می‌داد و دوباره فیلم‌برداری را از سر می‌گرفت.

ملیس اولین بار این تکنیک را در فیلم سفر به ماه خود اجرا کرد.

امیل کول و نقاشی

اوایل قرن نوزده، امیل کول فرانسوی با نقاشی کردن و عکس‌برداری از آن‌ها، انیمیشن می‌ساخت.

به این صورت که نقاشی‌ها را فریم به فریم و با تغییرات روی کاغذ می‌کشید و با عکس‌برداری از آن‌ها و کنار هم قرار دادن عکس‌ها، فیلم‌های انیمیشن را تولید می‌کرد.

جیمیز استوارت و اولین فیلم صامت

در همان سال‌های فعالیت افرادی همچون جرج ملیس و امیل کول، جیمیز استوارت آمریکایی نیز مشغول ساختن فیلم‌های صامتی بود که از روی نقاشی‌های ساده روی تخته‌سیاه فیلم‌برداری می‌شد.

او اولین فیلم صامت را با این ایده، به دنیا عرضه کرد.

والت دیزنی

والت دیزنی

والت دیزنی شخصی بود که در سال ۱۹۲۳ به همراه برادرش، شرکت والت دیزنی را تاسیس کرد.

آن‌ها آثار انیمیشن بسیار زیاد و به‌یادماندنی را ساختند.

میکی‌موس، سفیدبرفی و هفت‌کوتوله، پینوکیو، آلیس در سرزمین عجایب و … ازجمله فیلم‌های انیمیشن استودیو والت‌دیزنی است.

کامپیوتر و تحول شگرف در تاریخچه انیمیشن سازی

با آمدن کامپیوتر، تاریخچه انیمیشن سازی به دوران طلایی خود قدم گذاشت.

امروزه متدها و تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای انیمیشن‌سازی به وجود آمده است که همگی با کمک کامپیوتر و نرم‌افزارهای گرافیکی محقق شده‌اند که در مطالب بعدی بیشتر خواهیم پرداخت.

, , , , , , ,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید در هر زمان و مکانی

بعضی از کارها به راحتی قدرت انیم استار را توصیف می‌کنند. به زودی شاهد کارهایی فاخر و برتر از  انیم استار می شوید.