چند اصل مهم در ساخت انیمیشن‌‌های حرفه‌ای (قسمت دوم)

چند اصل مهم در ساخت انیمیشن‌‌های حرفه‌ای (قسمت دوم)

تکنیک‌های ساخت انیمیشن‌ که باید بدانید

در مطلب پیشین چندین اصل را که رعایت آن‌ها در ساخت انیمیشن ضروری است، برای شما بیان کردیم. در این مطلب نیز قصد داریم ادامه این اصول و تکنیک‌های ساخت انیمیشن‌ را شرح دهیم تا بیشتر با نحوه ساخت انیمیشن‌های حرفه‌ای آشنا شوید.

آنچه که در یادگیری و به‌کارگیری این اصول به شما کمک می‌کند، این است که به دنیای واقعی دقیق بنگرید و از قوه تخیل خود استفاده کنید.

اغراق و بزرگ‌نمایی

اغراق یا بزرگ‌نمایی در انیمیشن‌سازی به این معنی است که برای ایجاد پویایی بیشتر، در نشان دادن یک حرکت، از چندین حرکت دیگر نیز استفاده شود. اغراق برای ایجاد جذابیت بیشتر در انیمیشن‌های کارتونی و واقعی جلوه دادن دیگر انیمیشن‌ها صورت می‌گیرد.

برای مثال شما برای نشان دادن پرش شخصیت انیمیشن، می‌توانید حرکات دیگری قبل از پرش در نظر بگیرید، مثلا شخصیت انیمیشن قبل از پریدن به نقطه دیگر، چند قدم به عقب بردارد.

طراحی قوی

طراحی قوی اشاره دارد به اینکه در طراحی شخصیت‌های انیمیشن، نسبت به پارامترهایی مثل حجم، وزن، تعادل و آناتومی شخصیت‌ها دقیق باشیم تا طراحی درست و مناسب باشد.

یکی دیگر از تکنیک‌های ساخت انیمیشن‌ این است که در شخصیت‌ها اجزا متقارن را با حالات غیرمشابه ترسیم کنید. برای مثال برای طراحی دست‌های یک شخصیت، در هر فریم حالت قرارگیری هرکدام را متفاوت از هم بکشید تا انیمیشن ساخته‌شده طبیعی جلوه کند.

جذبه

جذبه به این معنی است که مخاطب بتواند با شخصیت‌هایی که در انیمیشن طراحی می‌کنید، ارتباط برقرار کند. شما می‌توانید برای ایجاد جذبه در شخصیت‌ها، بخش‌هایی را در شخصیت مشخص کنید و این نواحی را به‌طور اغراق‌آمیز و خاص طراحی کنید. این کار، باعث ماندگاری شخصیت در ذهن مخاطب‌ها می‌شود. برای مثال درشت کشیدن چشمان شخصیت می‌تواند در ایجاد جذبه کمک کند.

پیشروی مستقیم و حالت به حالت

پیشروی مستقیم و حالت به حالت دو تکنیک متفاوت در انیمیشن هستند که در طراحی حرکات مطرح می‌شوند.

پیشروی مستقیم

در پیشروی مستقیم انیماتور برنامه از پیش تعیین‌شده برای طراحی حرکات شخصیت انیمیشن ندارد و با طراحی اولین حرکت از شخصیت انیمیشن، حرکات بعدی را در همان لحظه طراحی، تصمیم‌گیری می‌کند و به ترسیم آن‌ها می‌پردازد.

این روش در انیمیشن‌هایی که حرکات شبیه به هم و سریع اتفاق می‌افتند قابل به‌کارگیری است. برای مثال تکنیک پیشروی مستقیم در نمایش یک مسابقه بوکس و یا نشان دادن شعله‌های آتش یا حرکت آب کارایی دارد.

حالت به حالت

در طراحی حرکات به روش حالت به حالت، تمامی حرکات شخصیت انیمیشن از قبل مشخص شده‌اند. گویی انیماتور از یک نقشه برای طراحی حرکات استفاده می‌کند.  این روش متداول‌تر از روش پیشروی مستقیم است.

حرکات ثانویه

حرکات ثانویه به حرکاتی گفته می‌شود که بر عملکرد اصلی انیمیشن تاکید می‌کند. مثلا اگر عملکرد اصلی شخصیت منتظر ماندن درحالی‌که نشسته یا ایستاده است، باشد با حرکاتی مثل نگاه کردن به ساعت مچی یا ورق زدن روزنامه، نشان می‌دهیم که شخصیت در خال انتظار است.

صحنه‌پردازی

صحنه‌پردازی یکی دیگر از تکنیک‌های ساخت انیمیشن‌ است. این اصل در واقع عناصر موجود در پس‌زمینه و پیش‌زمینه انیمیشن و همچنین زاویه دوربین را بیان می‌کند. در صحنه‌پردازی هدف این است که زاویه نمایش و صحنه به‌گونه‌ای باشد که تماشاگر بتواند شخصیت‌ها و ارتباطات آن‌ها را به‌وضوح ببیند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *