تکنیکهای انیمیشنسازی که باید بدانید
مهمترین تکنیکهای انیمیشنسازی را اینجا به شما توضیح دادهایم تا با کمک این تکنیکها، شخصیتهای جذابی خلق کنید و به شکلی حرفهای انیمیشن بسازید.
زمانبندی و فواصل زمانی
انیمیشنسازان برای اینکه انیمیشن خود را به گونهای زمانبندی کنند که حرکات موجود در آن، برای مغز ما انسانها واقعی جلوه کند، نیاز به ۲۵ تا ۳۰ فریم(تصویر) در یک ثانیه دارند. بنابراین مهم است که در ساخت انیمیشن به این زمانبندی توجه کنید.
اگر زمانبندی به گونهای باشد که در یک فاصله زمانی مانند یک ثانیه تعداد بیشتری تصویر یا فریم پشت سرهم نمایش یابند، به دلیل سرعت بالای تغییر فریمها، کیفیت نمایش این تصاویر کم میشود و اگر تعداد این تصاویر کمتر از مقدار استاندارد باشد، حرکت در تصاویر با سرعت کمتری اتفاق میافتد و چشم، انیمیشن ساختهشده را منقطع میبیند.
ایجاد انعطاف با کشیدگی و فشرده کردن
تصور کنید توپ سالمی از یک ارتفاع سقوط میکند و در اثر ضربهای که به آن وارد میشود، تغییر حالت میدهد، چگونه این تغییر حالت را در طراحی خود نشان میدهید؟
با ایجاد کشیدگی و جمعشدگی در تصاویر و شخصیتهای موجود در انیمیشن، میتوان آنها را به دنیای واقعی نزدیکتر کرد. شما میتوانید با کشیدن و ایجاد فشردگی در تصاویر، حرکاتی مثل چشمک زدن، خندیدن، تعجب کردن یا ترس را در چهره شخصیتهای موجود در انیمیشن ترسیم کنید.
ایجاد آمادگی در مخاطب برای وقوع یک حرکت
یکی از تکنیکهای انیمیشنسازی این است که برای واقعی جلوه دادن حرکات، قبل از وقوع آنها، با یک اقدام دیگری در ذهن مخاطب آمادگی ایجاد کنیم. بهعنوان مثال برای دویدن شخصیت در انیمیشن، بهتر است ابتدا آن شخصیت یک گام به عقب بردارد و سپس شروع به دویدن کند یا پای شخصیت از قسمت زانو خم شود تا در نظر مخاطب واقعی جلوه نماید.
کم و زیاد کردن سرعت حرکت
برای اینکه حرکت اشیاء و آمد و رفت شخصیتها را واقعی نشان دهید، میتوانید سرعت حرکت در آنها را کم و زیاد کنید. تصور کنید که یک توپ در حال حرکت است، اگر سرعت حرکت بهطور یکنواخت باشد، حرکت توپ غیرواقعی است و شبیه به ربات حرکت میکند. اما اگر ضمن در نظر گرفتن تغییر در ارتفاع حرکت توپ، سرعت حرکت آن را نیز در نظر بگیریم، حرکت توپ معقول به نظر میرسد.
دنبال کردن و همپوشانی
تصور کنید در ساخت انیمیشن خود، میخواهید انسانی را ترسیم کنید که در حال راه رفتن است، آن را چگونه طراحی میکنید تا حرکت آن واقعی باشد؟
اگر به راه رفتن آدمها دقت کنید، هنگام راه رفتن با اینکه همه اجزا تشکیلدهنده بدن در یک جهت حرکت میکنند، اما دستها بهجز حرکت هماهنگ با دیگر اجزا، بهطور مستقل نیز به عقب و جلو در حرکت هستند و این همان دنبال کردن است، به این معنی که همزمان با اینکه قسمتی از تصویر بهطور مستقل حرکت میکند یا تکان میخورد، اما حرکت کلی تصویر نیز در آن اتفاق میافتد.
حالا تصور کنید در انیمیشن خود انسانی ترسیم کردهاید که بازوهای خود را به سمت بالا حرکت میدهد. آیا فقط بازوها به سمت بالا کشیده میشوند؟
در حرکت بازو به سمت بالا، قبل از اینکه بازو حرکت کند، این شانهها هستند که حرکت را آغاز میکنند و سپس بازوها، آرنج و دستها به سمت بالا کشیده میشوند. این مثال مفهوم همپوشانی را بیان میکند. شما گاهی برای نشان دادن حرکت بخشی از تصویر نیاز به این دارید که حرکت بخشهای دیگری را نیز قبل و بعد از آن نشان دهید.
خمیدگی
در نظر نگرفتن انحنا و خمیدگیها در تصاویر متحرک انیمیشن، اینطور به مخاطب القا می کنند که شخصیتها شبیه به رباتها هستند. بهعنوان مثال برای نشان دادن چرخش سر و تغییر زاویه گردن در یک شخصیت انیمیشن، میبایست در اجزای تصویر کجی و خمیدگیهایی ایجاد کرد تا چرخش واقعی به نظر بیاید.
در ادامه با ما باشید تا قسمت دوم مهمترین تکنیکهای ساخت انیمیشن را بخوانید.