انیمیشن چیست؟ تاریخچه ایی مختصر از این علم جذاب

گروه انیم استار، گروهی است که به صورت تخصصی بر روی دو حوزه انیمیشن و موشن گرافیک فعالیت می کند. در این سایت ما به مطالبی در حوزه موشن گرافیک پرداخته ایم اما، در این مطلب قصد داریم به مفهوم انیمیشن بپردازیم تا شما را با این علم خاص بیشتر آشنا کنیم.

در فارسی به علم انیمیشن علم پویانمایی نیز گفته می شود. این واژه از واژه animo به معنای “به حرکت” یا “زندگی دادن” مشتق شده است. البته تاریخچه این علم بسیار طولانی است.

 

اولین رد و پای انیمیشن در ایران…

اولین نمونه ها در این حوزه به دوران نوسنگی و انسان های غارنشین بر می گردد. شاید تعجب کنید و گمان کنید اغراق می کنیم اما، این گونه نیست و این مبحث یک حقیقت است. ساخت انیمیشن اولین بار در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر روی یک سفال یافت شد. این سفال که متعلق به شهر سوخته در ایران بود اولین دستاورد بشر در این حوزه است. بر روی این سفال نقش های جالب توجه ایی به چشم می خورد که، به صورت متوالی تکرار شده بودند. این سفال ارزشمند و تاریخی امروزه در موزه ملی ایران نگهداری می شود و جز یکی از آثار ارزشمند این مجموعه محسوب می گردد.

به مرور این علم پییشرفت کرد و جورج ملیس فرانسوی و سپس استوارت بلکتون در این حوزه فعالیت هایی را آغاز کردند. البته این پژوهش ها متوقف نشد و در سال ۱۹۰۸ میلادی شخصی به نام امیل کول، توانست پویانمایی جدیدی را با نام “صحنه خیالات” ایجاد کند. این انیمیشن از اولین پویانمایی هایی بود که با طراحی سنتی شکل گرفته بود. پیشرفت در این علم توقفی نداشت و  وینسر مک کی جزییات بیشتری را به انیمیشن ها افزود. از جمله کار های آن می توان به “نمو کوچولو” و “جریت دایناسور” اشاره کرد که، تلفیقی از هنر و مفاهیم علمی است.

در سال ۱۹۳۲ میلادی رنگ وارد دنیای پویانمایی شد. اولین محصول تولید شده که با رنگ های زیبا وارد این عرصه شد؛ محصول شرکت والت دیزنی بود که با نام “گلها و درختان” ساخته شده بود. پس از آن انیمیشن روز به روز پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرد تا در سال ۱۹۳۷ میلادی با ساخت “سفید برفی و هفت کوتوله”، به اوج دوران درخشان خود دست یافت.

امیدواریم این پیش درآمد توانسته باشد شما را با دنیای جذاب انیمیشن بیشتر آشنا کرده باشد.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *