با انیمیشن سه بعدی آشنا شوید

با انیمیشن سه بعدی آشنا شوید

با انیمیشن سه بعدی آشنا شوید

چه انیمیشنی را انیمیشن سه بعدی می‌نامند؟

انیمیشن سه بعدی به چه انیمیشن‌هایی گفته می‌شود و تفاوت آن با انیمیشن‌های دوبعدی چیست؟ اینجا درباره انیمیشن‌های سه بعدی خواهید آموخت و با یک گریز به این صفحه، می‌توانید با انیمیشن‌های دوبعدی نیز آشنا شوید تا تفاوت این دو را بهتر درک کنید.

انیمیشن سه‌بعدی در فیلم‌ها

ردپای انیمیشن‌های سه بعدی را می‌توان در فیلم‌هایی با صحنه‌های حاوی انفجار و تصادف و … دید که به کمک انیمیشن سه‌بعدی افزون بر اینکه از صرف هزینه های هنگفت و صدمات احتمالی جلوگیری می‌شود، صحنه‌ها به‌گونه‌ای طراحی و خلق می‌شوند که شاید در واقعیت نتوان آن‌ها را به‌خوبی انیمیشن‌ها آفرید.

تعریفی دقیق از انیمیشن سه‌بعدی

درواقع انیمیشن سه بعدی، خود را شبیه به دنیای سه بعدی ما می‌سازد، این یعنی اینکه برخلاف انیمیشن‌های دوبعدی که فقط طول و عرض اشیاء قابل مشاهده است، در انیمیشن های سه بعدی به اشیاء عمق نیز اضافه می‌شود که اضافه شدن این پارامتر، انیمیشن را شبیه به دنیای واقعی جلوه می‌دهد.

افزودن عمق به انیمیشن، ویژگی‌هایی مثل موقعیت، چرخش، پیچ و تاب‌ها و انحناء، مقیاس و نمای اشیاء را تغییر می‌دهد. به جز اینکه ویژگی‌های یادشده در اشیاء تغییر می‌کنند، در انیمیشن سه بعدی برای صحنه ها، زاویه دید و میزان نور و روشنایی نیز اهمیت می‌یابد.

روش تولید انیمیشن سه‌بعدی

روش تولید انیمیشن‌ سه بعدی، به ترتیب به سه بخش اصلی مدل‌سازی، چیدمان و متحرک‌سازی، و رندر کردن تقسیم می‌شود.

  • مدل‌سازی بخشی است که نحوه تولید اشیاء سه بعدی در یک صحنه خاص را توصیف می‌کند.
  • در چیدمان و متحرک سازی، فرآیندی دنبال می‌شود که جهت قرار دادن و متحرک سازی اشیا در یک صحنه خاص، مشخص می‌شود.
  • و درنهایت رندر کردن، نتیجه یا خروجی کاملی از گرافیک کامپیوتری را توصیف می‌کند که در آن ویژگی هایی مثل میزان و زاویه تابش نور به شی نیز تعیین می‌شود.

در ساخت انیمیشن سه بعدی، ضمن طراحی سه‌بعدی المان‌ها و اشیاء موجود در صحنه و افزودن سایه ها و تنظیم میزان و زاویه تابش نور، از صحنه تصویربرداری می‌شود که درواقع با کمک تصویربرداری، داستان انیمیشن روایت می‌شود.

نرم‌افزارهای تولید انیمیشن سه‌بعدی

ساخت انیمیشن های سه‌ بعدی نیازمند نرم افزارهای بسیار قدرتمندی است که بتواند تمامی ابزارهای طراحی و تولید انیمیشن سه بعدی را پوشش دهد. ازجمله نرم‌افزارهایی که برای تولید انیمیشن های سه بعدی استفاده می‌شوند می‌توان به ۳D Studio Max، Maya، Blender ، Lumion، Sketchup اشاره کرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *